God dag vänner!
Jag läste nyligen en artikel på dagens industri om en potentiell avknoppning utav Volvo AB (Ej volvo cars). Som aktieägare i bolaget där Volvo är ett utav mina större innehav i portföljen blir man såklart nyfiken. Hur kommer det här att utspela sig och vad kommer det att leda till egentligen?
Den information vi har fått tagit del utav kring en potentiell avknoppning utav Volvo Lastvagnar är enbart en intervju med Fredrik Lundberg som är ordförande och huvudägare i Industrivärden (Storägare i Volvo AB) och ett utlåtande ifrån storbanken SEB.
I en intervju med Fredrik Lundberg framgick det att han inte har en åsikt om en eventuell avknoppning av Volvos affärsområde för anläggningsmaskiner.
SEB:s fordonsanalytiker Erik Golrang tolkar intervjun som att en avknoppning av anläggningsmaskiner är en möjlighet som huvudägaren inte utesluter.
”På frågan om Volvo kan spinna ut CE (anläggningsmaskinerna) refererar han till styrelsen och att det är deras ansvar att utvärdera alternativ. ”
SEB tror att det bara är en tidsfråga innan Volvo knoppar av affärsområdet, men att det lika gärna kan ske om fem år som i morgon och den största anledningen för en avknoppning är storleken.
”Det finns för många frågor att avhandla på styrelsemötena för att CE ska få den uppmärksamhet det förtjänar”, skriver analytikern.
Enligt storbanken finns en kurspotential på 18 procent om Volvo anläggningsmaskiner ges samma värderingsmultiplar som andra bolag inom samma bransch.
Analytikers reaktioner
Analytikerna på Nordea är mer försiktiga i sin bedömning av en eventuell avknoppning av Volvos anläggningsmaskiner.
”Vi tror att det är mer troligt att Volvo kommer att fortsätta att integrera sina verksamheter, snarare än att sälja av eller spinna ut dem”, skriver de i en analys.
De hänvisar bland annat till att Volvo har investerat kraftigt i sina anläggningsmaskiner de senaste åren, och att de ser en god potential för tillväxt inom segmentet.
För aktieägarna
En avknoppning av Volvos anläggningsmaskiner skulle sannolikt leda till en uppdelning av aktien, med en ny aktie för varje affärsområde. Det skulle ge aktieägarna möjlighet att välja vilken del av verksamheten de vill äga.
För dem som tror på Volvos anläggningsmaskiner skulle en avknoppning kunna vara en möjlighet att köpa aktier i ett företag som är mer fokuserat på detta segment. För dem som är mer intresserade av Volvos lastbilar skulle en avknoppning kunna vara ett sätt att minska exponeringen för anläggningsmaskiner.
Slutsats
En avknoppning av Volvos anläggningsmaskiner är en möjlighet som inte kan uteslutas. Det är dock oklart när en eventuell avknoppning skulle kunna ske, eller om den överhuvudtaget kommer att äga rum.