Arga underleverantörer inom den svenska fordonsbranschen har börjat säga upp avtal i protest mot låg ersättning, enligt rapporter från Ekot. Det är främst lastbilstillverkaren Volvos underleverantörer som är särskilt upprörda.
Irritationen har förstärkts av fordonsföretagens stora vinster på senare tid. Volvo redovisade en rekordvinst på 18 miljarder kronor under första kvartalet och var till och med tvungna att släppa preliminära siffror i förtid eftersom förväntningarna, enligt Infronts estimat på en vinst på cirka 12 miljarder kronor, var betydligt lägre än de faktiska siffrorna.
Peter Bryntesson, VD för branschorganisationen FKG, beklagar situationen och konstaterar att stämningen är på ”ett historiskt lågt läge”. Samarbetet är nödvändigt för att kunna anpassa sig till elektrifieringen, men det blir svårt när rapporterna visar att fordonsföretagen tjänar enorma pengar och har höga rörelsemarginaler, medan underleverantörerna inom branschen inte har samma förmåner. Diskussioner om betalningstider och andra frågor förvärrar irritationen hos underleverantörerna.
Volvo däremot avvisar kritiken och påstår att de inte känner igen sig i den. Enligt företaget har kostnaderna för underleverantörerna ökat under det senaste kvartalet och de hävdar att de har kompenserat leverantörerna för dessa ökade kostnader under en längre tid. Volvo påpekar också att takten för uppsägningar av kontrakt hos leverantörerna inte har varit högre än normalt, enligt uppgifter till Ekot.