Notera att inget jag skriver bör eller ska ses som finansiell rådgivning. Ta alltid dina egna affärsmässiga beslut och gör dina egna analyser. Investeringar på börsen är aldrig någon garanti för att tjäna pengar.
Lastvagnskoncernen Volvo AB:s Q1-rapport 2023 visade en minskning på 35% i orderingång för anläggningsmaskiner i division VCE jämfört med samma kvartal förra året. Detta var huvudsakligen på grund av låg orderingång i Kina efter försäljningstoppen under Q4, samt mer försiktiga kunder och återförsäljare i Europa. Å andra sidan ökade orderingången kraftigt i Nordamerika på grund av gynnsamma marknadsutsikter. Leveranserna minskade med 30% på grund av lägre leveranser i Kina och en avmattning i Brasilien, men ökade i Europa när effekten av den stoppade försäljningen i Ryssland exkluderas.
Volvo rapporterade också att störningarna i de europeiska leverantörskedjorna inte var lika omfattande som under hösten, vilket bidrog till en ökad produktivitet. Å andra sidan är den nordamerikanska leverantörskedjan fortsatt instabil, vilket leder till produktionsstörningar.
Nettoomsättningen i lastbilsverksamheten ökade med 24,8% till 131 420 miljarder kronor, med stark försäljning i samtliga regioner. Den justerade rörelsemarginalen ökade till 13,0% (8,1), vilket var i linje med tidigare angivna preliminära siffror. Orderingången steg med 31,6% till 60 040 lastbilar (45 594), medan Volvo levererade 61 531 lastbilar (45 594), en ökning med cirka 35% jämfört med föregående år. ”Det finns ett fortsatt uppdämt behov av att ersätta åldrande flottor, vilket märks på lastbilssidan där orderingången steg i takt med att vi successivt öppnade orderböckerna för det andra halvåret 2023”, skriver Volvos VD, Martin Lundstedt.
Resultatet före skatt var 16 797 miljoner kronor (9 027) och resultatet efter skatt blev 12 934 miljoner kronor (7 071), med en rörelsemarginal på 13,0% (8,1). Volvo rapporterade också ett leverans- och produktionsrekord för ett Q1 och att resultatet var ett resultat av hårt arbete över hela värdekedjan.
I den övriga verksamheten, där bland annat anläggningsmaskiner och bussar ingår, minskade nettoorderingången med 35 procent, vilket huvudsakligen berodde på en betydligt lägre orderingång för anläggningsmaskiner i Kina. Leveranserna i denna verksamhet minskade med 30 procent, huvudsakligen på grund av en avmattning i Brasilien och en minskad leveransvolym av anläggningsmaskiner i Kina.
Även om orderingången på anläggningsmaskiner i division VCE minskade under Q1, ökade orderingången för lastbilar kraftigt. Volvo rapporterade en ökning på 32 procent i antalet beställda lastbilar, och levererade 11 procent fler lastbilar jämfört med samma period föregående år. Den nordamerikanska marknaden var särskilt positiv, och det fanns ett uppdämt behov av att ersätta åldrande flottor, vilket ledde till en ökning av orderingången i takt med att Volvo successivt öppnade orderböckerna för det andra halvåret 2023.
Volvo AB:s justerade rörelsemarginal för Q1 var 14,0 procent, vilket var högre än de preliminära siffror som bolaget tidigare angivit. Det högre utfallet berodde främst på en effekt av prisrealisering och en fördelaktig varumärkes- och produktmix i divisionen för anläggningsmaskiner.
Sammanfattningsvis visar Volvos Q1-rapport för 2023 en blandad bild, med en minskning i orderingången för anläggningsmaskiner i Kina och en avmattning i Brasilien som påverkade leveranserna negativt. Å andra sidan ökade orderingången för lastbilar kraftigt, och den nordamerikanska marknaden visade sig vara särskilt positiv. Dessutom ökade den justerade rörelsemarginalen för bolaget, vilket var en positiv utveckling. Så bolaget levererade ett väldigt starkt kvartal då dom tidigare anvisat en omvänd vinstvarning. Bolagets finanser rapporterades väldigt starka och nedan syns en tabell med bolagets finanser.
Nyckeltal | Q1 2023 | Q1 2022 |
Nettomsättning | 131 420 MSEK | 105 317 MSEK |
Rörelseresultat | 17 109 MSEK | 8 556 MSEK |
Rörelsemarginal | 13,0% | 8,1% |
Rörelseresultat, justerat | 18 409 MSEK | 12 681 MSEK |
Rörelsemarginal, justerat | 14,0% | 12,0% |
Resultat före skatt | 16 797 MSEK | 9 027 MSEK |
Nettoresultat | 12 934 MSEK | 7 071 MSEK |
Resultat per aktie | 6,35 SEK | 3,46 SEK |
Jag undrar om orderingången för VCE är hur det kommer bli för lastbilarna när det uppdämda behovet är avklarat. Ja, den åldrande fordonsflottan behöver förnyas, men efter det då? Kommer efterfrågan att finnas kvar i samma utsträckning?
Hej Bourse,
Det är en väldigt bra fråga och det är såklart svårt att spekulera i dessa frågor. Men något jag tycker är positivt är att bolaget ligger i framkant gällande elektrifiering då jag tror att det är något som det kommer bli mer av väldigt snabbt i närtid.
Ha det fint!