Bokrecension: Börspsykologi – Så blir du en bättre investerare

Notera: Jag hade inget samröre med författaren utav boken när jag skrev den här recensionen. Allt jag skriver i det här inlägget är helt och hållet mina egna tankar och värderingar.

Omslagets sammanfattning utav boken

Tankar och känslor framför ettor och nollor.

Börspsykologi har till skillnad från de flesta andra ekonomiböcker fullt fokus på psykologin bakom investeringar och dess roll för alla och envar – såväl småsparare som större investerare.

Den vänder sig till alla som då och då begår misstag och tar fel beslut, men som med rätt kunskaper och verktyg kan lära sig styra över känslor och annat som kan spela en avgörande roll.

Kapitel för kapitel går den flitige – och framgångsrika – investeraren Cristofer Andersson igenom viktiga psykologiska parametrar som självkänsla, mindset, belöningssystem och flockbeteende. Han guidar på ett mycket pedagogiskt sätt läsaren i att förstå sig själv, marknaden och därmed nyckeln till mer lyckade investeringar.

Om författaren

Författaren bakom boken heter som tidigare nämnt Cristofer Andersson. Som är författare, investerare, bloggare, gymnasielärare i historia och svenska. När boken släpptes var Chrstofer 34 år. Så gissningsvis är han just nu runt 35 eller 36 beroende på födelsedatum. Då boken släpptes 2020-03-19 enligt bokus. Han håller även i investeringskurser för börsen på Motalas folkuniversitet.

Vad tyckte jag om boken?

Jag har länge sett den här boken sväva runt på exempelvis twitter, i reklam och i andra bloggar. Så jag har tänkt att jag ska läsa den men inte kommit till skott förens nu. Så jag köpte boken och fick hem den i måndags och nu sitter jag här och skriver en recension kring den.

Inledningsvis vill jag säga att jag tyckte att boken var bra. Den var väldigt välskriven och det beror troligtvis på att Andersson är svenska-lärare. Så kudos till honom för att han skrivit en bra bok.

Som omslagets sammanfattning går igenom så handlar boken enbart om pyskologin kring investeringar med börsen i fokus. Den kommer inte mata dig med någon annan kunskap än potentiellt mer expertis inom just området psykologi. I boken används två personer, en som heter Niklas som är en förhastad och dumdristig investerare som tar impulsiva beslut. Och en annan karaktär som kallas för Kajsa som är en mer eftertänksam, erfaren och försiktig investerare. Med dessa två karaktärer så går Andersson igenom massvis med exempel på felaktiga beslut i boken. Samt hur man borde tänka för att ta de absolut bästa besluten.

Som jag anade innan jag köpte boken så går den igenom hjärnans system 1 och system 2 för att tänka. För er som inte vet så kan man kort säga att system 1 är det icke energikrävande systemet som omedvetet alltid är aktivt och sköter alla impulsiva och snabba beslut där man inte tänker efter. Medans system 2 är det mer energikrävande systemet i hjärnan som efter drygt 5 sekunder kopplas in och sköter det intelligenta och eftertänksamma tänkandet. Dessa system härstammar ifrån vår tid förr- när allt handlade om överlevnad och lite allt för ofta används system 1 istället för 2. Andersson tar upp exempel ifrån boken ”Tänka snabbt och långsamt” och källhänvisar till studier ifrån författaren. Boken är skriven utav nobelpristagaren i Ekonomi, Daniel Kahneman. Jag har faktiskt även läst den boken och om du inte är väldigt intresserad utav psykologi och kan en hel del om psykologi redan så rekommenderar jag inte att ni läser Kahnemans bok. För den är så full utav facktermer inom pyskologi, att man bokstavligen behöver slå upp något ord i varannan mening i ett lexikon.

Men tillbaks till ämnet. Andersson har alltså skrivit en väldigt bra bok som tar upp mycket exempel på saker som en person som är ny till börsen kan lära sig utav. Jag vet inte om jag personligen lärde mig super mycket då jag läst väldigt mycket böcker tidigare om ämnet. Men oavsett så fick jag några tankeställare, tillbakablickar på misstag man begått och blev påmind om att man inte ska ta förhastade beslut vid investeringar. Istället bör man ta det långsamt och granska all fakta på ett rationellt sätt. Andersson förklarar även allting väldigt pedagogiskt och lärsamt så att alla kan förstå.

Senaste bokrecensioner hämtade ifrån Bokus 2022-01-09

Person 1: 3 / 5 stjärnor – ”Boken var helt okej, den innehöll en hel del intressanta psykologiska fenomen. Däremot tyckte jag att exemplen var lite väl ”stereotypiska”, och det var något med tempot i boken som gjorde att jag tappade intresset lite. Men jag tog mig genom och kommer gå på uppföljaren i sinom tid.”

Person 2: 2/5 stjärnor – ”Innehållet i boken hade kunnat sammanfattas på ca 40-50 sidor, istället för 250. Många onödiga och irriterande upprepningar. Dessutom innehåller boken en rad rent uppenbara sakfel, som absolut borde ha korrigerats om den faktagranskats ordentligt innan publicering. Förutom det så finns det en del matnyttigheter i boken som ev. kan göra den läsvärd för en person helt utan förkunskaper i varken psykologi eller börsen. Lättläst och pedagogisk.”

Person 3: 5/5 stjärnor – ”Jag önskar att jag hade läst denna boken direkt.. Hade sparat mig inköpet flera gånger om..
Är du som jag intresserad av psykologi och börsen är den 5/5.”

Person 4: 4/5 stjärnor – ”Boken är lämpad för personer som är intresserade av att äga aktier men som inte har erfarenhet av aktiehandel. Jag har gett ett exemplar vardera till mina barn som jag försöker få intresserade av aktier.
MVH, Jan”

Person 5: 2/5 stjärnor – ”Ett ständigt omtuggande av elementära (social)psykologiska fakta. Begreppet
kognitiv dissonans förklaras tre gånger i varje kapitel. Fantasilösa exempel. Inga aktiereferenser av värde.”